تبلیغات
موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی توان طب شرقی (جزیره زیبای قشم ) - ورزش برای رهایی از بیماریهای مزمن
سه شنبه 2 تیر 1394

ورزش برای رهایی از بیماریهای مزمن

• نوشته شده توسط: رضا شکوری

ورزش برای رهایی از بیماریهای مزمن

ورزش می تواند با كاهش درد و رنج بیماران مزمن، افزایش كیفیت عملکرد روزانه و بهبود کیفیت زندگی به افراد مبتلا به بیماریهای مزمن كمك كند که برای انتخاب نوع فعالیت بدنی گزینه های زیادی وجود دارد ولی به صورت کلی می توان گفت فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید و در مکانی که انجام آن برایتان راحت باشد. فعال بودن برای هر فردی مفید است اما برخی ورزشها منافع ویژه ای دارند. در اینجا ورزشهای متفاوتی آورده شده اند كه می توانند به افرادی كه بیماریهای مزمن دارند كمك كنند.

انواع ورزش: سه گروه اصلی ورزش شامل ورزشهای ایروبیك، تمرینات قدرتی و تمرینات كششی هستند.

- ورزشهای ایروبیك یا هوازی: تمریناتی هستند كه میزان ضربان قلب را با حركات تكرار شونده عضلات بزرگ بدن،‌ بالا می برند. ورزش ایروبیك خود دو نوع است.

با تحمل وزن: عضلات در برابر نیروی جاذبه و مخالف آن كار می كنند. مانند جاگینگ،‌ پیاده روی، حركات موزون.

بدون تحمل وزن: نیروی جاذبه در اینجا نقش اصلی را ایفا نمی كند. مانند دوچرخه سواری، شنا، قایقرانی.

- تمرینات قدرتی: این تمرینات، قدرت،‌ نیروی عضلانی و كارایی عضلات خاصی را از طریق منقبض كردن عضلات افزایش می دهند. به عنوان مثال : وزنه زدن و تمرین با وزنه ها. افزایش ضربان قلب در مقایسه با ایروبیك كوتاه مدت تر است.

- تمرینات كششی: این تمرینات انعطلف پذیری عضلات را حفظ كرده و آن را افزایش می دهد. انعطاف پذیری خوب برای كاهش خطر آسیب دیدگی و افزایش محدوده ی حركتی، لازم است. بهتر است بعد از هر جلسه ورزشی، تمرینات كششی را انجام دهید.

تاثیر ورزش بر بیماریها: به طور كلی هر سه نوع ورزش در یك برنامه ی موثر اهمیت دارند. اما در لیست زیر شرح داده ایم كه چطور نوع خاصی از ورزش می تواند شرایط سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری قلبی: تحقیقات بسیاری نشان داده اند كه ورزش مرتب خطر حمله ی قلبی را كاهش می دهد. خصوصا در افرادی كه بیماری عروق كرونر دارند.

منافع خاصی كه از ورزش برای افرادی كه بیماری قلبی دارند حاصل می شود شامل:
- تقویت شدن عضله ی قلب
- حملات كمتر آنژین قلبی
- كاهش سطح كلسترول
- كاهش تشكیل پلاك درون شریانها
- كنترل بهتر وزن و كلسترول
- ورزش ایروبیک (هوازی) ورزشی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله قلبی را کاهش دهد.
- كلسترول بالا: کلسترول در سلولهای مختلف بدن یافت می شود. کلسترول در واقع برای حیات ضروری است اما اگر میزان نوع بد كلسترول در خون افزایش یابد می تواند موجب بیماری قلبی شود.

به گفته دکتر ریچارد استین سخنگوی انجمن قلب آمریکا، ورزش منظم هوازی كلسترول خوب خون را بالا می برد و كلسترول بد را كاهش می دهد. همچنین او تاكید می كند هنگامی كه ورزش با رژیم غذایی سالم و كم چرب همراه شود این تغییرات واضحتر خواهند بود. ورزش ایروبیك یا هوازی نوعی از ورزش است كه می تواند باعث بهبود سطح كلسترول شود.

دیابت: در دیابت تولید و مصرف انسولین بدن دچار اختلال می شود. دیابت عامل خطرساز مهمی برای بیماری عروق کرونر. بیماری عروق كرونر است. اگر انسولین خون كافی نباشد گلوكز كه سوخت همه ی سلولهاست نمی تواند از خون به سلولها وارد شود. در نتیجه هم سلولها گرسنه می مانند و هم میزان گلوكز خون بالا می رود. ورزش باعث می شود حساسیت سلولها به انسولین افزایش یابد و در نتیجه کنترل قند خون را بهبود می بخشد. نوعی از ورزش كه برای افزایش حساسیت سلولها به انسولین و كاهش عوامل خطرساز قلبی مناسب است شامل ورزشهای ایروبیك و تمرینات قدرتی هستند.

فشار خون بالا: نشان داده شده است كه ورزش با شدت متوسط كارایی سیسیتم گردش خون را افزایش می دهد و از این طریق برای کنترل فشار خون مفید است. علت كاهش فشار خون در اثر ورزش این است كه عضله ی قلب بهتر خون را پمپ می كند، رگها كمتر تحت فشار هستند، قلب برای كار كردن به اكسیژن كمتری نیاز دارد و كاركرد كلیه بهتر می شود. نوع ورزشی که برای پایین آوردن فشار خون مفید نشان داده شده است ورزشهای ایروبیك یا هوازی هستند.

سکته مغزی: نوعی از سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد كه خون كافی به بخشی از مغز نمی رسد و باعث مرگ سلولها در آن بخش می شود.

ورزش عامل مهمی در کمک به بیماران برای بهبود یافتن از چنین وضعیتی است. ورزش ممکن است به سلول های مغز در نزدیکی محل سکته كمك كند تا اكسیژن بیشتری دریافت كنند و قدرت و هماهنگی عضلات آسیب دیده را بهبود بخشد. سكته ی مغزی ممكن است محدودیتها و اختلالات فیزیكی مختلفی برای فرد ایجاد كند. توصیه های ورزشی برای این افراد بسته به نوع و شدت سكته ی مغزی و محدودیتهای افراد متفاوت است.

انواع ورزش برای بهبودی از سکته مغزی و پیشگیری از آن شامل: ورزشهای ایروبیک، تمرینات قدرتی و کششی هستند.

سرطان: فعالیت فیزیکی حلقه ی گم شده ای برای بسیاری از افراد در درمان سرطان است. دایان داستر كارشناس ارشد و از بنیانگذاران مركز سرطان آریزونا می گوید: ورزش متوسط با خستگی مبارزه می كند و حالت تهوع و افسردگی را كاهش می دهد. مطالعات نشان می دهند که بیماران مبتلا به سرطانی كه افسردگی ندارند نسبت به افراد افسرده شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

انواع ورزش برای تقویت انرژی و بهبود وضعیت خلقی و روحی شامل ورزشهای ایروبیك و تمرینات قدرتی هستند.

بیماریهای ریوی:
- بیماری مزمن انسدادی ریه شامل آمفیزم و برونشیت مزمن، از شایعترین بیماریهای ریوی هستند.
- ورزش باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماریها می شود.
- ورزش موجب افزایش توانایی در تحرك و فعالیت می شود.
- كارایی تنفس را افزایش می دهد.
- جذب اکسیژن توسط عضلات جریان هوای بازدمی را افزایش می دهد.
- ورزشی كه برای بهبود توانایی تنفسی مفید است: ورزشهای ایروبیک هستند.

آرتریت یا التهاب مفاصل: تحرك مداوم برای سلامت مفاصل بسیار مهم است. این موضوع به ویژه در مورد افرادی كه به التهاب مفاصل یا آرتریت دچارند اهمیت زیادی دارد. ورزش منظم به افزایش قدرت و انعطاف پذیری و نیز به حفظ حالت ارتجاعی مفاصل كمك می كند. این امر به ویژه در پاها مهم است که در آن آسیب غضروف مفصلی منجر به التهاب مفاصل و آرتروز می شود.

انواع ورزش در جهت بهبود سلامت مفاصل شامل: ورزشهای ایروبیكی كه فشار وزن را به فرد وارد نكنند و تمرینات قدرتی. ورزشهای آبی برای این افراد ایده آل هستند.

پوکی استخوان: بافت استخوان زنده است و دائما در حال ساخت و همچنین تخریب است. مایکل لورو کارشناس ارشد و بنیانگذار مركز کایروپرکتیک ورزش و توانبخشی می گوید: تمریناتی كه با تحمل وزن انجام می شود باعث حفظ تراکم استخوان می شود واستحکام آن را افزایش می دهد. این ورزشها حالت فعال ساخت و تخریب استخوان را بیشتر به سمت ساخت استخوان می برد. او اضافه می کند که قدرت عضلانی نیز به همان اندازه برای استحکام استخوان مهم است، زیرا به تعادل فرد كمك می كند و از زمین خوردن و سقوط افراد كه علت اصلی شکستگی است جلوگیری می كند.

انواع ورزش برای بهبود تراکم استخوان شامل: ورزشهای ایروبیك با تحمل وزن و تمرینات قدرتی هستند.

به هر حال یك برنامه ورزشی خوب بهتر است شامل هر سه نوع از ورزش باشد تا از منافع گوناگون آنها بهره مند شوید.
- ورزش ایروبیك استقامت و توانایی شما را افزایش می دهد تا بتوانید مدت طولانی تری ورزش كنید.
- تمرینات قدرتی عضلات شما را می سازند و با افزایش قدرت عضلات با شدت بیشتری می توانید ورزش كنید و تعادل و هماهنگی حركات ، چابكی و چالاكی شما افزایش می یابد.
- تمرینات كششی خشكی و سفتی عضلات و مفاصل را كاهش می دهند و خطر آسیب دیدگی را كاهش می دهند.


نظرات() 



What is the tendon at the back of your ankle?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 02:25 ق.ظ
Hello there! Quick question that's completely off
topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
My site looks weird when browsing from my iphone.
I'm trying to find a template or plugin that might be able to correct this
problem. If you have any recommendations,
please share. Cheers!
ryannboley.snack.ws
چهارشنبه 18 مرداد 1396 11:45 ق.ظ
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself
or did you hire someone to do it for you? Plz reply as I'm looking to create my own blog and would like to find out where u got this from.
many thanks
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 01:05 ب.ظ
My brother recommended I might like this web site.

He was totally right. This post truly made my day.
You cann't imagine simply how much time I had spent for
this info! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر